Main Polecamy

Dwa wernisaże w bielskim BWA

W najbliższy piątek, 2 marca br. Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej zaprasza na otwarcie dwóch wystaw – „Powietrze i inne rzeczy potrzebne nam do życia”, której kuratorem jest Jolanta Ciesielska oraz „Wielka Kronika” Marcina Zawickiego.

„Powietrze i inne rzeczy potrzebne nam do życia”
2 marca – 2 kwietnia 2018 r.
piątek, 2 marca, godz. 17.00 – wernisaż i oprowadzanie kuratorskie

Wystawa poświęcona martwej naturze, jednemu z najważniejszych tematów w historii sztuki, w ujęciu współczesnym. Jej kuratorka, Jolanta Ciesielska, zmierzyła się już z tematem pejzażu: wystawa „Nie-widoki. O pejzażu współcześnie” prezentowana była w Galerii Bielskiej BWA w 2014 roku.

Jej najnowszy projekt dotyczy relacji artysty wobec złożonej struktury świata materialnego, dostępnych nam wartości i rzeczy, które stają się śladem owej relacji. Kuratorce zależy zwłaszcza na pytaniach jakie to są przedmioty, co mówią o samych artystach, ich życiu i upodobaniach estetycznych, w jakim kontekście są ukazywane. Wreszcie czy martwa natura nadal jest uprawiana jako odrębny gatunek czy być może wchłaniana jest przez inny typ obrazowania?

Wystawa „Powietrze i inne rzeczy potrzebne nam do życia” jest nie tylko pretekstem do ukazania ewolucji martwej natury jako gatunku, począwszy od momentu malowania w akademii, poprzez charakterystykę warsztatu pracy malarza, jego codziennego otoczenia, stylu życia aż do powstania obrazu kontemplatywnego, lecz także skonfrontowaniem świata rzeczy z biologiczną wartością życia, z indywidualnym światem wartości nie tylko materialnych. Wybór artystów nie był łatwy ponieważ wystaw o rzeczach brzydkich i ładnych, tych seryjnie produkowanych i tych ręcznie wytwarzanych odbyło się już w ostatnim czasie kilkanaście. Czy ta propozycja Galerii Bielskiej BWA będzie inna? Zapewniam, że tak – mówi Jolanta Ciesielska, kuratorka wystawy.

W wystawie biorą udział: Andrzej Bembenek, Bettina Bereś, Aleksandra Gieraga, Magdalena Kazimierska, Bartosz Kokosiński, Anna Królikiewicz, Tomasz Kucharski, Julia Lipińska, Jarosław Modzelewski, Michał Moląg, Mariusz Olszewski, Mikołaj Sęczawa, Jerzy Truszkowski, Paweł Żak.

Jolanta Ciesielska – urodzona w 1961 roku w Łodzi. Studia z historii sztuki na Wydziale Humanistycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (1980–1985). Krytyk i historyk sztuki, kurator wystaw, członkini jury przeglądów i konkursów malarstwa. W latach 80. współpracowała z galerią Labirynt w Lublinie, prowadziła galerię Stodoła w Warszawie, następnie Galerię Promocji w Teatrze Studyjnym w Łodzi i galerię ZPAP na Mazowieckiej w Warszawie. Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi, w dziale fotografii i mediów. Kuratorka wystaw zbiorowych, m.in.: „Między naturą a kulturą”, „Coś z niczego” (II Międzynarodowe Biennale Sztuki w Łodzi), „Republika bananowa. Sztuka polska lat 80.”, „Mit i melancholia”, „Nie-widoki. O pejzażu współcześnie” oraz kilkudziesięciu wystaw indywidualnych. Autorka wielu tekstów krytycznych o sztuce i podręczników szkolnych.

Wystawa „Powietrze i inne rzeczy potrzebne nam do życia” w Galerii Bielskiej BWA potrwa od 2 marca do 2 kwietnia 2018 roku.

 
Marcin Zawicki – „Wielka Kronika”

2 marca – 2 kwietnia 2018 r.
piątek, 2 marca, godz. 18.00 – wernisaż

Premierowa wystawa najnowszych obrazów Marcina Zawickiego wzbogacona o kilka prac z serii „Homoiomerie” oraz obiekty przestrzenne.

Obrazy Marcina Zawickiego, które pojawiły się kilkakrotnie na wystawach Bielskiej Jesieni, zwróciły uwagę widzów niezwykłą przestrzenią i realnością namalowanych fantastycznych kształtów. Prawdziwość przedstawień tych form biomorficznych wynika z faktu, że artysta rzeczywiście stwarza ich trójwymiarowe modele. Na wystawie zobaczymy zarówno obrazy, jak i rzeźby, tworzące niezwykłe kolekcje kształtów i kolorów.

Oś wystawy stanowi problem materii i jej przeobrażeń: zagadnienie rzeczywistości widzialnej i jej relacji do świata fizycznego; prawda zawarta w reprezentacji. Alchemiczne przeistoczenia, próba zapanowania nad materią, zrozumienia i powtórzenia zasad, które z perspektywy nauk przyrodniczych, widziane oczami świata i konstytuującej je „natury rzeczy”, są regułami prostymi, najbardziej oczywistymi. Oczekiwany awans ołowiu na drogocenne złoto zdaje się być na wyciągnięcie ręki, jednak im bliżej sukcesu, tym blask rezultatu (drogocenny kruszec) zdaje się blednąć na rzecz istoty samego procesu transmutacji. Bo jeśli ta, to i każda inna przemiana zdaje się być możliwa.
Cudowne przeistoczenie obrazu jest zaklęte w pierwszym dotyku pigmentu na jego białej powierzchni. W jednej chwili prostokąt, figura dwuwymiarowa, przeistacza się w formę przestrzenną: otwiera do wewnątrz i na zewnątrz. Finestra aperta zagląda w głąb siebie, a wektor pigmentu w kierunku oka patrzącego. Obraz – przedmiot, nabywszy siłę reprezentacji, odnosi się poza siebie: w tej chwili staje się przezroczysty. Znika. Czary – opisuje Marcin Zawicki.

Marcin Zawicki – urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2010 roku. Pracuje jako asystent na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni, gdzie w 2015 roku obronił doktorat z wyróżnieniem. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacjami przestrzennymi.

Autor wystaw indywidualnych, m.in. „Gesty” w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia Warszawa (2017), „Zarodki” w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, „Homoiomerie” (Warsaw Gallery Weekend) w Galerii m² w Warszawie, „Coś dziwnego tu się zbliża” w Miejskim Ośrodku Sztuki, Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim, „Marcin Zawicki. Malarstwo” w Teatrze Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem (2016), a także kilkudziesięciu wystaw zbiorowych. Uczestnik wystawy finałowej 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

Laureat wielu konkursów, m. in. Nagrody Rektorów ASP w konkursie „Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce w 2010”, Nagrody specjalnej w 7. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2010), wyróżnienia jury na 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, wyróżnienia Pisma Artystycznego „Format” w 10. Konkursie Gepperta (2011), Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury (2011), Nagrody Rektora ASP (2013, 2015). Nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej 2016 w kategorii Pomorska Nadzieja Artystyczna. Prace w kolekcjach prywatnych oraz kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.